Mechelen Kinderstad

Opdrachtgever: Stad Mechelen
Locatie: Mechelen
Realisatie: 2014 – 2015
Ontwerpteam: David Driesen, Tom Verschueren, Jolien De Baets ism Rots Maatwerk
Fotografie: Steven Massart
Publicaties


De stad Mechelen telt reeds een aantal belangrijke attractiepolen waardoor de stad bekend staat als kinderstad. Zo zijn er Plankendael, Technopolis en het Speelgoedmuseum die zich buiten het centrum van Mechelen bevinden. De binnenstad van Mechelen heeft op zijn beurt ook veel te bieden op het vlak van historische plekken en musea. Toch miste de binnenstad nog die speelse toevoegingen die de stad kindvriendelijk maken.

Daarom vertrok de vraagstelling vanuit een kindvriendelijke installatiekunst, origineel en uniek. Er werd ingezet op een realistisch verhaal dat zijn dynamiek haalt in participatie. Dit bestaande uit participatie vanuit de plek, de gebruiker en de opdrachtgever. Er werden zorgvuldig enkele doelgerichte plekken in het stadsweefsel gekozen. Omdat het een must is om de bezoeker van de stad meteen kennis te laten maken met Mechelen Kinderstad, situeren de plekken zich langs de zeven belangrijke toegangswegen tot de stad. Elk object vertrekt vanuit de analyse van zijn plek en probeert op verschillende manieren dynamisch, verrassend, uitdagend, aantrekkelijk, ecologisch en vooral realistisch uit de hoek te komen.

Conceptueel werd er gekozen voor sculpturale toevoegingen die een nieuwe impuls creëren voor de buurt en de dynamiek van de plek bevorderen. Door in te spelen op de context, wordt het bestaande verhaal versterkt in kracht en betekenis. Er werd gestreefd naar een wauw-gevoel, een eyecatcher waarmee de stad kan uitpakken. Elk bezoek aan de stad blijft verrassen. Bovendien wordt door de sculpturale toevoeging spel en interactie uitgelokt. Spel tussen kind en natuur, kind en wetenschap, tussen kinderen onderling. Het was belangrijk dat de wisselwerking tussen de kinderen onderling ook gestimuleerd werd. De nieuwe generatie krijgt de kans verder het verhaal van de plek mee te vormen.

Conceptueel werd er gekozen voor sculpturale toevoegingen die een nieuwe impuls creëren voor de buurt en de dynamiek van de plek bevorderen. Door in te spelen op de context, wordt het bestaande verhaal versterkt in kracht en betekenis. Er werd gestreefd naar een wauw-gevoel, een eyecatcher waarmee de stad kan uitpakken. Elk bezoek aan de stad blijft verrassen. Bovendien wordt door de sculpturale toevoeging spel en interactie uitgelokt. Spel tussen kind en natuur, kind en wetenschap, tussen kinderen onderling. Het was belangrijk dat de wisselwerking tussen de kinderen onderling ook gestimuleerd werd. De nieuwe generatie krijgt de kans verder het verhaal van de plek mee te vormen.