Kleuterschool HST

Opdrachtgever: vzw Verenigde Scholen Ursulinen & Hagelstein
Locatie: Sint-Katelijne-Waver
Realisatie: 2008 – 2012
Ontwerpteam: David Driesen, Tom Verschueren, Valerie Lonnoy, Sofie Buggenhout, Michaël De Roeck
Ingenieur Stabiliteit: Util struktuurstudies
Ingenieur Technieken: Tecon
Fotografie: Bart Gosselin, Marcel Van Coile
Schaal: 300 m²
Publicaties


Voor de uitbreiding van de kleuterschool wordt gereflecteerd naar de kenmerkende landelijke ligging van schoolcampus Hagelstein temidden van weilanden en beemden. De geschiedenis van de morfologie van de schoolgebouwen is er één van bouwen en aanbouwen. Geen uniformiteit, wel diversiteit. Als reactie op dit lappendeken opteert het ontwerp van twee kleuterklassen voor een sequentieel uitbreidbaar volume. Het strakke basisvolume refereert zowel naar ‘cultuur’ als naar de pedagogische discipline, de lobvormige uitstulpingen op hun beurt naar de omringende ‘natuur’ en de exterieure vrijheid. Elke klas geeft uit op een organisch vormgegeven terras waarvan de vormentaal is verdergezet in de luifel die de gemeenschappelijk speelplaats gedeeltelijk overdekt. Op die manier is ingezet op de verstrengeling tussen natuur en cultuur.

Bijzonder aan dit project is de omgang met de campusmorfologie, de verbouwing van het college (eerdere fase) kadert in de historische context van de kloostersite terwijl de uitbreiding van de kleuterschool aansluiting zoekt met de landelijke ligging van de school. Meer dan strikt genomen een antwoord te bieden op de vraag naar capaciteitsuitbreiding, schrijven de hedendaagse ingrepen zich in in de specifieke context en biedt het een structuur waarop verdere ontwikkelingen zich kunnen enten.

Bijzonder aan dit project is de omgang met de campusmorfologie, de verbouwing van het college (eerdere fase) kadert in de historische context van de kloostersite terwijl de uitbreiding van de kleuterschool aansluiting zoekt met de landelijke ligging van de school. Meer dan strikt genomen een antwoord te bieden op de vraag naar capaciteitsuitbreiding, schrijven de hedendaagse ingrepen zich in in de specifieke context en biedt het een structuur waarop verdere ontwikkelingen zich kunnen enten.