House TP
House TP
Het project TP bevindt zich in de volkse buurt van Mechelen, in het stadscentrum. Mechelen was vroeger een belangrijk religieus centrum, waardoor er vandaag nog steeds acht kerken binnen de stad aanwezig zijn. Het huisje ligt pal naast één van die kerken, een imposant gebouw dat door zijn schaal en massiviteit het pand letterlijk in de schaduw duwt. In combinatie met de ongunstige oriëntatie van het perceel maakte dit de opgave complex. Bij het ontwerp kon de kerk uiteraard niet verwijderd worden, waardoor dmvA ervoor koos om ze niet als hinderlijk element te beschouwen, maar juist als een stedelijk decor en aanvulling van het gebouw.
Een alleenstaande vrouw met groene vingers kocht daar het huisje naast de kerk en vroeg dmvA om het te verbouwen. De klant had de wens om aan urban farming te doen, wat niet evident is in het centrum van een stad. Het perceel was bovendien helemaal volgebouwd en de achterzijde is noord gericht, waardoor die zich vaak in de schaduw van het hoofdhuis bevindt. dmvA creëerde niet alleen een huis dat aan haar wensen voldeed, maar zorgde ook voor een heropleving van de straat.
Een groene plek achter het huis was dus wegens lichtgebrek niet vanzelfsprekend. dmvA besloot daarom de achterbouw weg te halen, behalve een stalen ligger. De balk inspireerde hen om enkele liggers toe te voegen en daarop de serre te plaatsen. Door de serre letterlijk te laten zweven, creëerde dmvA een oplossing voor het lichtgebrek en zorgde op die manier dat de patio luchtig blijft. Als bijgevolg van het opentrekken van de kavel, ontstond er een mooi uitzicht vanuit de serre en de eerste verdieping, met de kerk als stedelijk decor.
Waar vroeger de garagepoort en de toegangspoort waren, maakte dmvA alles open tot aan de patio. Het is een overdekte buitenruimte onder het huis geworden, waar de auto kan geparkeerd worden. De ruimte is afgesloten door een poort met stalen lamellen geplaatst onder een hoek van 45 graden. Zo’n poort schenkt genoeg privacy, maar geeft toch een open, lichte indruk. Vroeger was het donker hoekje bij de poort een probleemplek in de straat, maar door de ingreep van dmvA is het een frisse hoek geworden die de straat doet heropleven.
Urban Farming in de stad
Aangezien er door de oriëntatie minder licht binnenkomt op de gelijkvloers van het pand, plaatste dmvA de slaapkamer beneden en de woonkamer boven. Naast de patio bevindt zich een kleine leefruimte die later ook als slaapkamer kan gebruikt worden. Door het weghalen van alle binnenmuren en het creëren van open ruimtes, lijkt de woning ondanks haar kleine woonoppervlakte (80m2) groter dan ze is. Zo werd de trap telkens aan de zijkant van het pand gezet, opdat de ruimtes niet doorbroken worden. Op de tweede verdieping was er recentelijk een stukje aangebouwd. dmvA haalde dat hoekje er weer af, bracht het pand terug naar zijn oorspronkelijke vorm en bouwde daar een dakterras. De gevels van het huis zijn wit gekaleid, waardoor de littekens er blijven doorkomen en zo de geschiedenis niet helemaal wordt verdoezeld.
Witgekaleide voorgevel met rechts de kerk
Het interieur en exterieur van de woning werden bovendien grotendeels gerealiseerd met de hulp van de bouwheer zelf, wat het project een uitgesproken DIY-karakter geeft. Om die reden koos dmvA voor materialen die makkelijk te hanteren zijn, zoals OSB-platen. Deze platen zijn eenvoudig te verzagen en te bevestigen, waardoor ze ideaal waren voor zelfbouw. Ook de gevel werd door de bouwheer eigenhandig bepleisterd, en de serre aan de achterzijde werd mee opgebouwd via een zelfbouwpakket. Deze actieve betrokkenheid van de bouwheer versterkt niet alleen het persoonlijke karakter van de woning, maar maakt het project ook extra authentiek en eigen.
Specifics
Opdrachtgever: TP
Locatie: Mechelen
Realisatie: 2013 – 2017
Ontwerpteam: David Driesen, Tom Verschueren
Fotografie: Bart Gosselin
Schaal: 80 m²
House VMVK
House VMVK I
Het eerste huis van de klanten werd gebouwd in een kubistische moderne stijl. Hoewel ze met hun twee kinderen graag in dit huis leefden, besloten ze voor een twee keer te bouwen. Aangezien hun eerste huis aan een drukke straat was gebouwd, begonnen ze te dromen van een rustige omgeving. Nadat ze een mooi bouwperceel hadden gevonden in een bos naast de Goorbosbeek die uitmondt in de Nete, kreeg dmvA de opdracht om hun nieuwe woning te bouwen. De opdrachtgevers wilden een open en ruim huis met veel daglicht, doch privacy, waar ze in een gezellige sfeer konden ontspannen na een drukke dag.
dmvA maakte eerst een analyse van de bouwkavel. De belangrijkste karakteristieken waren de ongunstige oriëntatie (de straat is zuidgeoriënteerd), de dijk langs de Goorbosbeek op de kavel en de stedenbouwkundige voorschriften (nl. de verplichting om met schuine daken te bouwen). De uitdaging voor dmvA was duidelijk: Hoe bouw je op een respectvolle manier voor natuur en omgeving een woning op een ongunstige georiënteerde site in een mooie bosrijke omgeving vlak naast een dijk?
dmvA startte met het vervormen van een typisch zadeldak, gebaseerd op de stedenbouwkundige voorschriften. Vormstudies leidden tot een landelijke amorfe vorm van een verdraaid schilddak met verschillende hellingshoeken, dat rijst boven de dijk. Door een stuk uit het dak te ‘knippen’, krijgt het huis een sculpturale vorm.
Wegens privacy redenen, de oriëntatie van de straat en de hoogte van de dijk, plaatste dmvA de woonruimtes op de bovenverdieping, onder het schilddak. De ingang, de privé kantoorruimte, de garage, de slaapkamers en de badkamers zijn op de gelijkvloers geplaatst. Een monumentale witte tap leidt naar de ruime lichtrijke woonkamer met open keuken, georganiseerd rond een wit volume met een berging. Grote ramen geven zich op de groene omgeving en geven karakter aan de loft-achtige woonkamer. Een draaiende trap leidt naar de twee verdieping met een polyvalente ruimte, gelegen naast een impressionant dakterras. Het gebruik van witgelakt zink voor het dak en de muren benadrukt het huis als een icoon in de natuur.
Specifics
Opdrachtgever: VM-VK
Locatie: Confidentieel
Realisatie: 2007 – 2012
Ontwerpteam: David Driesen, Tom Verschueren, Valerie Lonnoy, Katrien Geerinckx
Ingenieur Stabiliteit: ASB
Fotografie: Frederik Vercruysse – Drone photo: Sergio Pirrone
Schaal: 506 m²
House VMVK II
House VMVK II
Zwevend wonen in de natuur
In een groene doodlopende straat te Sint-Katelijne-Waver woonde de bouwheer oorspronkelijk in House VMVK I, een eerder gerealiseerd project van dmvA. Deze woning is eerder een archetypische monoliet met een gesloten gevoel. Na 10 jaar snakte de bouwheer ernaar om meer in connectie met de natuur te leven. Bij toeval konden ze aan de overkant van de straat een villa met een grote levendige tuin kopen. De witte villa uit de jaren ’60 voldeed niet meer aan de hedendaagse eisen op gebied van comfort en had weinig contact met het omliggende park.
De bouwheer kocht ze met de bedoeling de villa te verbouwen waarbij maximaal werd ingezet op de beleving van de omliggende natuur.
Waar House VMVK I zich manifesteerde als een uitgesproken icoon in de omgeving, was de vraag nu eerder een woning met een introvert karakter. De bouwheer koos bewust voor deze wending: van een opvallende verschijning naar een huis dat zich terugplooit in de natuur, met een sterke focus op rust, beleving en geborgenheid. Daarnaast lag er deze keer ook de duidelijke vraag om niet opnieuw te streven naar een loftgevoel, maar om een architectuur te creëren die bestaat uit afzonderlijke plekken met een eigen intimiteit en beleving.
De kelder en de gelijkvloerse verdieping van de witte villa zijn bewaard & gerenoveerd en dienen als basis van de verbouwing en uitbreiding. Het bestaande volume is wit gebleven en de nieuwe toevoegingen werden in het zwart uitgevoerd, zodat er aan de achtergevel een gelaagdheid ontstaat.
Het architecturale ontwerp is gebaseerd op de drie volgende sleutelbegrippen: de omarming van licht, de absolute beleving van de omliggende natuur en de terugkeer naar de basis. Hierbij was het voor de bouwheer belangrijk dat het huis bestaat uit verschillende plekken in plaats van een loftgevoel.
De bestaande woning is omwikkeld met een stapeling van betonnen vloerplaten die als een zwevende spiraal rond de woning slingeren, een promenade architecturale als het ware. Men komt binnen langs de ondergrondse carport via de inkomdeur in het midden van de woning. Vandaar start een spiraal langsheen alle plekken in het huis. De hoogtegraad van de betonnen plateaus is evenredig met de hoeveelheid nood aan privacy per ruimte.
Het dak is structureel opgebouwd met contrasterende verniste houten draagbalken ten opzichte van het zwarte dak. De woning wordt omgeven met een glazen gevel en er werden patio’s gecreëerd met inheemse beplanting. Het resultaat is een rustige open woning met verschillende zichtlijnen en een ultieme beleving van de omringende groene rijkdom. De architectuur is vrijwel onzichtbaar omdat het opgaat in de natuur.
De woning is tot stand gekomen binnen drie duurzame hoofdlijnen. Eerst en vooral werd er van de bestaande villa zoveel mogelijk bewaard en verwerkt in het ontwerp. Het volume blijft wit en wordt door glas omhuld. Daarnaast wordt de impact op de grond minimaal gehouden door de uitbreidingselementen op een betonnen plateau te laten zweven en zo de grond te vrijwaren. Op de plateau werd de bouwstructuur opgetrokken met hout. Het houtskelet is volledig demonteerbaar en circulair.
Specifics
Opdrachtgever: VM–VK
Locatie: Confidentieel
Realisatie: 2019 – 2022
Ontwerpteam: Tom Verschueren, David Driesen, Nina Dalla, Kobe Garmyn
Ingenieur Stabiliteit: ASB
Fotografie: Sergio Pirrone
Schaal: 275 m2
House PVO
House PVO
Net buiten de ring van Mechelen, ten noordoosten van het stadscentrum, ligt een modernistische eengezinswoning uit de jaren ’50, ontworpen door de Belgische architect Lucien Engels (1928–2016).
Het project is gelegen in een aaneengesloten huizenrij. De bouwdiepte van de woning is beperkt en bovendien minder diep dan de twee aangrenzende buren. Hierdoor zorgen de hoge scheimuren ervoor dat de tuin aanvoelt als een besloten tuinkamer.
De woning werkt met splitlevels en heeft een beletagekarakter, wat de ruimtelijke organisatie sterk beïnvloedt. De benedenverdieping was daarbij ingericht als bergruimte, met slechts enkele ramen, waardoor er nauwelijks lichtinval was en het contact met de tuin minimaal bleef. Achteraan was er een smal balkon dat niet bruikbaar was als volwaardige buitenruimte. De uitdaging was een modernistische woning van Lucien Engels aanpassen naar de huidige noden en wensen van de bouwheer.
Snede oorspronkelijke toestand
Lucien Engels
Engels stond bekend om zijn expressieve, plastische vormentaal, het spel van volumes en licht, en zijn aandacht voor de relatie tussen architectuur en omgeving. Daarnaast realiseerde hij talrijke rijwoningen in Vilvoorde, voornamelijk geïnspireerd op tijdgenoten en gekenmerkt door een heldere, transparante architectuur.
Hij liet zich inspireren door figuren als Henry van de Velde en Huib Hoste, pioniers van het modernisme in België, maar ook door de nieuwe materialen en technieken die in de jaren ’50 en ’60 in opkomst waren. Onder zijn tijdgenoten waren architecten als Renaat Braem, Léon Stynen en Willy Van Der Meeren, die net als Engels experimenteerden met beton, glas en staal om een open, functionele en sociale architectuur te ontwikkelen.
Kenmerkend voor Engels was zijn zoektocht naar een synthese tussen kunst en architectuur: hij werkte vaak samen met beeldhouwers en kunstenaars en zag gebouwen niet als losse objecten, maar als onderdelen van een ruimtelijk geheel. Zijn projecten, waaronder scholen, woningen en publieke gebouwen, weerspiegelden een humanistische visie waarin licht, ruimte en harmonie met de omgeving centraal stonden.
House PVO
De bouwheren, zelf grote bewonderaars van het werk van Lucien Engels, hechtten veel belang aan het behoud van zijn vormentaal en visie. dmvA benaderde de renovatie dan ook met grote zorg en gevoel voor erfgoed en wist de karakteristieke elementen op een eigentijdse, maar eerbiedige manier te herstellen en nieuw leven in te blazen.
De opdracht bestond erin meer contact te creëren met de omgeving en de aanwezige splitlevels optimaal te benutten. Door een aantal gerichte ingrepen werd deze vormgeving op een eigenzinnige manier versterkt. De nieuwe zichtlijnen doorheen het interieur werden geopend en de binnenruimtes werden op een natuurlijke manier verbonden met het nieuwe terras en de tuin. Het bestaande betonnen terras maakte plaats voor een nieuwe, uitgesproken terrasconstructie die de relatie tussen woning en tuin versterkt. Omdat het gebouw minder diep is dan de buren en de tuin wordt omringd door hoge scheimuren, kon deze constructie worden gerealiseerd en biedt ze bovendien een extra meerwaarde voor de tuin.
Wat deze woning bijzonder maakt, is het sterke contact met de straat. Dit werd versterkt door functionele plek te creëren aan de straat voor de fietsenberging. Door de vele zichtassen en doorzichten ontstaat er een visuele connectie tussen de straatzijde en de tuin, waardoor de woning voortdurend in dialoog staat met haar context.
Binnenin werden de functies herverdeeld en werd het niveau van de benedenverdieping verlaagd, waardoor deze bruikbaar werd als verblijfsfunctie. Hierdoor kon de bestaande split-levelstructuur optimaal benut worden. In combinatie met de grote raampartijen resulteert dit in een dynamisch spel van licht, zichtlijnen en niveauverschillen.
De nieuwe betonnen portiek draagt het terras en omhelst de modernistische vormentaal van Lucien Engels. Het terras is opgebouwd uit glasbouwstenen, waardoor er zo weinig mogelijk licht wordt weggenomen.
Specifics
Opdrachtgever: P – VO
Locatie: Mechelen
Realisatie: 2016 – 2019
Ontwerpteam: Tom Verschueren, David Driesen, Rob Naulaers
Ingenieur Stabiliteit: MATHH Engineering
Fotografie: Johnny Umans
Tuinarchitect: Stefan Morael
House ME
House ME
Na de oorlog breidde de stad Antwerpen zich uit in de vorm van tuinwijken met bakstenen woningen, typerend voor die tijd. Dit project maakt deel uit van een nieuwe kleine verkaveling, gelegen in het midden van een met bomen omzoomde straat in zo’n tuinwijk te Mortsel.
De opgave bestond erin om binnen een strak budget een woning te realiseren die inspeelt op de karaktervolle, bakstenen omgeving, maar tegelijk een hedendaagse identiteit uitstraalt. Het project moest bovendien twee functies samenbrengen: een woning en een licht, ruim atelier. Belangrijk daarbij was deze op een intelligente manier met elkaar te verweven zonder aan privacy in te boeten.
Het architecturale concept speelt in op de omliggende (sub)urbane bakstenen context en verzekert een continuïteit, terwijl het tegelijkertijd een sterke eigentijdse identiteit behoudt. Het gebouw heeft uniforme gevels in oranje-rode baksteen, gemetseld in halfsteens verband, die speelt met diepte.
De zuidgevel introduceert diepte, ritme en orde door een repetitie van baksteentraveeën, die voor een spel van schaduw en gefilterd licht zorgt.
De westgevel vertaalt deze vormentaal in diepliggende houten ramen, omlijst en gestructureerd door een repetitie van houten stijlen.
Wat betreft programma is het hybride project ontworpen voor een intelligent gebruik van de site door twee verschillende, maar met elkaar verbonden functies te dienen: een woning en een atelier. Terwijl het atelier op de tweede verdieping bereikbaar is via een betonnen wenteltrap, kunnen de functionele en harmonieuze woonfuncties op de eerste twee verdiepingen desgewenst ervan gescheiden worden. Zo balanceert het project tussen privacy en openheid, zowel tussen de twee functies als tussen binnen en de buitenomgeving.
De eerlijkheid en consistentie van materiaal en detaillering zet zich binnen voort met snelbouwmetselwerk in het zicht, zichtbetonnen elementen en houten interieurelementen.
Specifics
Opdrachtgever: EM
Locatie: Mortsel
Realisatie: 2023-2025
Ontwerpteam: David Driesen, Tom Verschueren, Dries Delagaye
Fotografie: Bart Gosselin
Schaal: Woning + atelier














































