Maaklab

Opdrachtgever: Vives Zuid vzw
Locatie: Kortrijk
Realisatie: 2015 – 2017
Ontwerpteam: dmvA architecten in samenwerking met A3 ontwerpburo: David Driesen, Tom Verschueren, Jolien De Baets
Fotografie: Luca Beel
Oppervlakte: 1925 m²
pdf
Publicaties


Vives, een van de toonaangevende hogescholen in West-Vlaanderen, zet de laatste jaren in op onderzoek en innovatie. Bovendien beschikt Vives over een uitgebreid machinepark binnen de opleidingen ontwerp- en productietechnologie en kunststofverwerking.

Binnen deze context werd dmvA gevraagd om een bestaand industriegebouw, waar vroeger de afdeling autotechnologie gehuisvest was, om te vormen tot een innovatieruimte waarbij de nadruk ligt op co-creatie, laagdrempeligheid en de ontwikkeling van technische competenties. Bij de creatie van dit project werd er met een hedendaagse visie gekeken naar het onderwijs waarbij er, in tegenstelling tot vroeger, de focus op de student wordt gelegd. In deze gebouwtypologie is door middel van een binnenstraat een open leeromgeving gecreëerd, waarin de student centraal staat en geëngageerd wordt tot participatie.

Het bestaande industriegebouw werd opgebouwd volgens de principes van een prefab betonskelet. Na bouwtechnische analyse van de bestaande constructie werd het gebouw gestript tot haar essentie: een dubbelhoge ruimte bestaande uit betonnen kolommen, liggers en vloerplaten. Na plaatselijke toevoeging van een nieuwe tussenvloer ontstaat er een open binnenstraat waarrond alle ateliers, werkplekken en klaslokalen worden ingeplant.

In de zijbeuken bevinden zich ruimtes met zware machines. Deze blijven fysiek afgesloten, maar worden door middel van glaspartijen opengewerkt naar de binnenstraat toe, waarmee ze een visuele relatie mee aangaan.

Het gebruik van readymades beklemtonen de laagdrempeligheid en toont aan dat je ook low budget tot interessante resultaten kan bekomen. Zo werd een bouwstellingsconstructie ingezet als tribune. Ook de sectionaal poorten en het gebruik van grenen hout voor de toegevoegde elementen, wijzen op een no-nonsense aanpak.

Zwevende houten trapelementen en een multifunctionele tribune, die tegelijkertijd een trap, auditorium en een ontmoetingsplek is, zorgen niet alleen voor kruisbestuiving tussen de verschillende afdelingen, maar transformeren de centrale binnenstraat tot het kloppend hart van Maaklab.Het Maaklab is een voorbeeld van hoe interieur invloed kan hebben op het stedenbouwkundig kader. De binnenstraat speelt namelijk in op de doorwaadbaarheid van de campus doorheen de gebouwen en functioneert als het ware als een forum op het schoolterrein.

Het bestaande industriegebouw werd opgebouwd volgens de principes van een prefab betonskelet. Na bouwtechnische analyse van de bestaande constructie werd het gebouw gestript tot haar essentie: een dubbelhoge ruimte bestaande uit betonnen kolommen, liggers en vloerplaten. Na plaatselijke toevoeging van een nieuwe tussenvloer ontstaat er een open binnenstraat waarrond alle ateliers, werkplekken en klaslokalen worden ingeplant.

In de zijbeuken bevinden zich ruimtes met zware machines. Deze blijven fysiek afgesloten, maar worden door middel van glaspartijen opengewerkt naar de binnenstraat toe, waarmee ze een visuele relatie mee aangaan.

Het gebruik van readymades beklemtonen de laagdrempeligheid en toont aan dat je ook low budget tot interessante resultaten kan bekomen. Zo werd een bouwstellingsconstructie ingezet als tribune. Ook de sectionaal poorten en het gebruik van grenen hout voor de toegevoegde elementen, wijzen op een no-nonsense aanpak.

Zwevende houten trapelementen en een multifunctionele tribune, die tegelijkertijd een trap, auditorium en een ontmoetingsplek is, zorgen niet alleen voor kruisbestuiving tussen de verschillende afdelingen, maar transformeren de centrale binnenstraat tot het kloppend hart van Maaklab.Het Maaklab is een voorbeeld van hoe interieur invloed kan hebben op het stedenbouwkundig kader. De binnenstraat speelt namelijk in op de doorwaadbaarheid van de campus doorheen de gebouwen en functioneert als het ware als een forum op het schoolterrein.